سیاسی خبر فوری

اخبار فوری و لحظه ای از 60 منبع معتبر ایران و جهان

سیاسی خبر فوری

اخبار فوری و لحظه ای از 60 منبع معتبر ایران و جهان

اخبار فوری و لحظه ای از 60 منبع معتبر ایران و جهان

در این وبلاگ اخبار لحظه ای را از 60 منبع معتبر دریافت نمایید

طبقه بندی موضوعی

ورایتی از ساخت سریالی توسط آمازون در مورد ماجرای ایران-کنترا یا ماجرای مک فارلین خبر داد.

انتخاب/

 

 
گفته شده است که کالین فارل بازیگر مشهور هالیوود قرار است نقش الیور نورث را در این سریال ایفا کند.
 
ماجرای ایران-کنترا در دوران ریاست جمهوری رونالد ریگان و طی سال‌های 1985 تا 87 رخ داد و منابع امریکایی مدعی شدند که دولت امریکا در برابر فروش سلاح به ایران، قرار بود آزادی گروگان‌های امریکایی در لبنان را به دست آورد و به شورشیان کنترا در نیکاراگوئه کمک مالی کند. این ماجرا در ایران با نام مک فارلین شناخته می‌شود.
 
سرگرد الیور نورث که در آن زمان در شورای امنیت ملی امریکا فعالیت می‌کرد، این نقشه را داد تا عواید احتمالی فروش سلاح به ایران برای تامین بودجه شورشیان کنترا صرف شود. این در حالی بود که کنگره تامین بودجه کنتراها از سوی دولت امریکا را ممنوع کرده بود. از ایران-کنترا بعد از واترگیت به عنوان دومین رسوایی بزرگ سیاسی در امریکا در قرن بیستم یاد می‌شود.
 
عده‌ای می‌گویند که الیور نورث به جای ریگان تقصیر را به گردن گرفت و تنبیه شد. او ومک فارلین برکنار شدند و کار نورث به دادگاه کشید،اما مقصر شناخته نشد. فارل که اخیرا در فصل دوم سریال «کارآگاه حقیقی» بازی کرده، قرار است نقش این نظامی سابق امریکایی را بازی کند.
 
نورث هم اکنون درارای برنامه ای در شبکه ی تلویزیونی فاکس نیوز است.
 
ماجرای مک فارلین به روایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی
 
یت‌الله هاشمی رفسنجانی در خاطره‌ای از سال 1365 به وقایع پیرامون ماجرای سفر مک فارلین به ایران و پاسخ قاطع حضرت امام به جریانی که در داخل قصد سوء استفاده سیاسی از آن را داشت، اشاره کرده است.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، متن کامل این خاطره و پاورقی‌های مرتبط با آن بدین شرح است:
 
قبل از جلسه گزارش‌ها را خواندم و به اظهارات رادیوهای آمریکا (VOA) و انگلیس (BBC) گوش دادم‌. هنوز هم مهمترین مسئله‌، رسوایی آمریکاست و به نظر می‌رسد به طرف بحران سیاسی می روند . خبر حمله موشکی ما به بغداد هم توجه را جلب کرده است .
 
در جلسه علنی‌، نمایندگان با اهرم سخنان امام‌، تهاجم شدیدی به هشت نفر سوال کننده و خط آنها داشتند و من پیش از دستور‌، صحبت ملایمی در این باره نمودم۳ آنها خیلی ترسیده و سوالشان را پس گرفتند. آقای [مرتضی] فهیم آمد‌. درباره راه اصلاح حرکات انحرافی اش مشورت کرد‌. راهنمایی کردم‌. بعضی نماینده ها در صدد اخراج هشت نفر از مجلس بودند که جلوگیری کردم‌، نامه ای علیه آنها به امام تهیه کرده بودند و امضاء می گرفتند.
 

ساعت ده و نیم به دفترم آمدم . دکتر هادی آمد و درباره ادامه روند آزادی گروگان‌های آمریکایی...

ادامه مطلب

  • ادمین ..

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی